بوی گل یاس

اطلاع رسانی مکتب اهل بیت علیه السلام

بوی گل یاس

اطلاع رسانی مکتب اهل بیت علیه السلام

غدیر فرخنده ترین عید ۸۸

غدیر فرخنده ترین عید شیعیان و مسلمین مبارک باد  

 

اهمیت واقعه :

غدیر ، تجلی اتحاد و پیوند رسالت و امامت با توحید است . یعنی در واقع رسالت و امامت از یک مبدا که همان توحید است میباشد .
اهمیت واقعه غدیر در این است که خداوند تبارک و تعالی بذای نجات بشریت ، مسئله انخاب و پیروی از رهبری عادل را به عنوان شالوده رسالت پیامبر (ص) بیان نمودند . با توجه به اهمیت ولایت مسلمین ، خداوند تبارک و تعالی بعد از ابلاغ وحی از طریق رسولش با بالا بردن دست حضرت علی (ع) و معرفی آن حضرت به عنوان جاینشین بعد از خودش فرمود :
( الیوم اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم وَ اَتمَمتُ عَلَیکُم نِعمَتی وَرَضیتُ لَکُمُ السلامَ دینا )
( امروز برای شما دینتان را کامل نمودم و نعمتم را بر شما کامل کردم و راضی شدم تا اسلام دین شما باشد )  
یعنی معرفی ولایت به منزله معرفی  دین ناب محمدی (ص) و اتمام نعمت الهی میباشد
و بدون ولایت فقط یک ظواهری از دین مطرح است و انسان به کمال واقعی و سعادت ابدی و تسلیم واقعی در برابر خداوند تبارک و تعالی نائل نمی گردد . متاسفانه امر مهم پذیرش ولایت ، بعد از رحلت پیامبر (ص) دستخوش تغییراتی شد وکسی را که طبق تدبیر الهی باید در محوریت جامعه اسلامی قرار می گرفت
 
خانه نشین کردند و گل هجده ساله اورا  خانم فاطمه زهرا (س) بین درو دیوار نامردمانه چیدند و باقی جسارت ها به اهل بیت را از آن همان زمان پایه ریزی شد ، به تبع آن هر روز انحراف در جامعه اسلامی عمیق و عمیق تر شد .
نکته قابل تامل اینکه ، وقتی حضرت علی (ع) خواستند جلوی انحراف عمیق در جامعه اسلامی و دین سازان و منحرفان از دین را بگیرند ، مورد کینه آنان قرار گرفت ، تا حدی که منحرفان از دین برای نجات دین ساختگی تصمیم گرفتند این بار فراتر از مرز خانه نشین کردند ، آن حضرت را به شهادت برسانند و این یعنی حذف ولایت و امامت از جامعه اسلامی .
نکته دیگر اینکه ، هر انچه بشریت در بی هویتی و گمراهی نا امنی و سر در گمی به سر میبرد ، حاصل بی خبری و دوری از فیض عظیم ولایت و امامت می باشد .
 
غدیر یعنی چه ؟
غدیر عبارت است از رود کوچکی که همواره مقدار کمی آب در آن جاری است رویداد غدیر در صحرای (جُهفه) نزدیک رود کوچکی بو وقوع پیوست ، چون برای اعلان ولایت امام علی (ع) سه روز آن جمعیت 120 هزار نفره در انجا توقف کردند ، در ان هوای گرم  و کمی آب ، و برای رفع تشنگی از آن رود استفاده میشد ، آن حادثه بزگ به نام ( غدیر ) معروف شد . از پس در شعر ها و نوشته ها و گفته ها ، روز بیعت مردم با امیرالمومنین علی (ع) به نام غدیر مطرح گردید .
واقعه روز غدیر :
در سال دهم هجرت ، پیامبر به منظور اَدای مناسک حج عازم مکه گردیدند . به همراه عده ای بیش از 120 هزار نفر . این حج به ( حجة الوداع ) نام گرفت .
 
چرا که اخرین سفر پیامبر بود . پیغمبر اکرم (ص) پس از انجام مناسک حج و مراجعت از مکه به سوی مدینه روز هجده ذی الحجة در سرزمین غدیر خم توقف نمودند زیرا امر مهمی از جانب خداوند به حضرتش وحی شده بود که بایستی آن را به عموم مردم ابلاغ نماید و آن ولایت و خلافت امام علی (ع) بود . ( مائده 67 )
( ای پیامبر انچه را که از جانب پروردگارت به تو نائل شده به مردمان برسان اگر این کار را انجام ندهیرسالت اورا نرساندهی و بیم مدار که خداوند تورا از شر مردم نگه میدارد )
مگر چه خبر است ؟
همه از هم می پرسیدند ، چه شده است که رسول خدا مارا در این گرمای طاقت فرسا و وسط بیابان نگه داشته است و امر به تجمع فرموده اند . زمین به قدری گرم و سوزان بود که پاهای خودرا به دامان پیچیده و ذر سایه شتران نشسته بودند ، ( و این حکایت از اهمیت والای این رویداد است )
انتظار به پایان رسید و پس از اجتماع حجاج ، رسوا خدا (ص) دستور فرمودند از جَحاز شتران منبری ترتیب دادند و پیامبر بر بالای ان منبر چنین فرمودند :
آیا به مومنین از خودشان اولی تر به تصرف نیستم اجتماع عرض کردند : بله   پیامبر در ادامه فرمودند :
هر که من مولای اویم از این به بعد این علی مولای و امام اوست
سپس دستور فرمودند که مسلمین دسته دسته خدمت حضرت امیرالمومنین علی (ع) که داخل خیمه ای در برابر خیمه پیامبر (ص) نشسته بودند حاظر شوند و مقام ولایت و جاینشینی و امامت را به او تیریک گویند .
 
تمامی حجاج اعم از زن و مرد ، پیر و جوان ، فقیر و غنی و دوست و دشمن در خیمه علی امیرالمومنین (ع) حاظر شدند و به او اشکارا این مقام امامت و جاینشینی پیامبر را تبریک گفتند
حدیث غدیر متواتر است
خواجه نصیر میگوید :  (( ... والحدیث الغدیر المتواتر ))
خبر واحد » خبری است که نقل آن در حدی است که یقین نیست ، خواه ناقل آن یک نفر باشد یا بیشتر .
خبر متواتر » یعنی مقدار نقل خبر فوق تبانی باشد ، گاهی قضیه به حدی میرسد که اصلا نمی شود احتمال داد که تبانی باشد .
روایت بیانگر واقعه غدیر ، خطبه پیعمبر مکرم اسلام ص) و معرفی حضرت امیرالمومنین علی (ع) به وسیله آن حصرت ، متواتر است .             ( المیزان ج6 ص 60 )
ویژگی های حادثه بزگ غدیر
1- رهبر لایقی با انتخاب الهی معرفی شد .
2- نوع حکومت و ساختار سیاسی با شناخت کامل انتخاب گردید .
3- وحی عمومی با شرکت عمومی جامعه هماهنگ شد .
4- این ویژگی ها در حکومنت های دنیا وجود ندارد .
 
ایات مربوط به غدیر در قران
1- ایه 67 سوره مائده
2- ایه 3 سوره مائده
3- ایه 1 و 2 سوره معارج
4- ایه 79 سوره بقره
 
غدیر از دیدگاه روایات
امام رضا (ع) :        ( وسائل شیعه ، ج 10 ص 302 )
به خدا سوگند اگر مردم ارزش روز غدیر را میدانستند روزی ده بار فرشتگان با انان مصافحه میکردند و اگر به درازا کشیدهن این سخن برای من ناگوار ببود در باره ارجمندی این روز و فضیلت هایی که خداوند به کسانی که نرا شناختند داده است ، چنان بَسطِ سخن میدادم که به شمار نیاید  .
امام صادق (ع) :       ( وسائل شیعه ، ج 5 ص 224 )
روز غدیر خم عید بزگ خداست ، خداوند پیامبری مبعوث نکرده مگر اینکه این روز را عید گرفته و عظمت انرا شناخته و نان این روز در آسمان ، روز عهد و پیمان و در زمین ، روز پیمان محکم و حضور همگانی است
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد